De Fiets
Alleweder
De "fiets" (of Velomobiel) is een Alleweder. Hij is gemaakt in Dronten. Mijn "ros" heb ik als Demomodel voor een redelijke prijs bij Liever Ligfietsen in Leeuwarden gekocht. Het is een heerlijke bak. Eenmaal op snelheid rolt hij heerlijk door; je hebt relatief gezien weinig last van tegenwind; bij regen zit je droog en koud krijg je het er zeker niet in. Eigenschappen die op IJsland zeker handig zijn.
Aanpassingen
In februarie heb ik een week gefietst om de fiets flink te testen op lange afstanden. Nou dat was verstandig. Een kettingbreuk; 9 spaken uit het voorwiel (en oh ja; 3 uit het achterwiel) en twee dikke lekke banden. Op basis daarvan zijn er een aantal verbeteringen aangebracht.
Rolhoff naaf.
Een Rolhoff heeft 14 versnellingen in de naaf en maakt daarmee de klassieke derriereur overbodig. Het grote voordeel is het schakelgemak. Je kunt rustig schakelen in stilstand. Op de Alleweder is dat een groot voordeel omdat je vanuit stilstand écht terug moet schakelen wil je zonder overbelasting van je ketting vooruit kunnen komen. Andere voordelen zijn dat de ketting altijd mooi recht loopt en dat de versnelling nooit vies kan worden. De naaf is niet goedkoop maar heeft onder bizarre omstandigheden zijn kwaliteit wel bewezen
Schwalbe marathon plus banden en nieuwe spaken.
De fiets is voorzien van nieuw schoeisel. De Schwalbe marathon plus (met kevlar) en vanzelfsprekend heb ik gekozen voor wat dikkere spaken. In mei heb ik een tocht van 900 km gemaakt (het fietserspad; heerlijk) net nadat de naaf en de banden waren gemonteerd. Zucht; dit was in eerste instantie wel een teleurstelling. Mijn gemiddelde zakte toch wel met een 3km per uur. Dat lijkt niet veel, maar het is wel een uur per dag langer fietsen. Net voor vertrek heb ik wat dunnere Schwalbe banden onder de fiets laten zetten. Ik weet nog niet of het helpt; we zien het wel. Ik wil er toch geen racewedstrijd van maken.
Energie & Veiligheid
Voor de veiligheid heb ik er het bekende vlaggetje op gezet. Daar had ik eerst helemaal geen zin in. Maar ja.... Nu Nederland het goed doet; staat oranje toch wel leuk :-)
Daarnaast is de verlichting flink onderhanden genomen.Richtingaanwijzers; een hele felle mooie led in de punt van de neus; een flink licht gevend achterlicht en dit alles wordt aangedreven door een heus zonnepaneel.
Ik heb daarvoor gekozen zodat ik overdag ook met licht kan rijden. Er zijn twee 6 volts accu's geschakeld in de fiets gemonteerd (onzichtbaar; net voor de trappers) met een capaciteit van 11 ampere. Een senseo kan er bijna op draaien ! Maar belangrijker is dat ik nu stroom heb om mijn gps; telefoon; camera en muziekspeler kan opladen. (Met onnoemelijk veel dank aan Luitzen Jongema die zo lief was om alles heel mooi in te bouwen)
Comfort
Lenie heeft nog een extra zeiltje gemaakt, zodat het 's nachts niet kan inregenen. Mijn tent is zo klein dat de fiets 's avonds omgetoverd zal worden tot een bagagekarretje.
Waar ik zelf errrrug blij mee ben zijn twee tentstokjes en een rond buisje op de fietsstoel. Fietsstoel uit de fiets; tentstokjes in het buisje.... en voila. Een zeer comfortabele stoel voor bij de tent !! (ik schrijf wel als de tentstokken kapot zijn)